تبلیغات
ریاضی - رتبه بندی دانشگاههای جهان براساس معیارهای وبومتریک

فن آوری اطلاعات از مهمترین عرصه ها در فن آوری های نوین محسوب می گردد. ایران تا كنون قدمهای مهمی را در زمینه توسعه و بسط فن آوری اطلاعات برداشته است. بدون تردید دانشگاه ها در این عرصه دارای نقش تعیین كننده می باشند.
در مقاله حاضر، ضمن ارائه یك الگوی رتبه بندی از وضعیت دانشگاهها در عرصه فضاهای مجازی، جایگاه دانشگاههای خاورمیانه مورد اشاره قرار گرفته اند.
دانشگاههای تهران و علوم پزشكی تهران، با رتبه دوم و هفتم در صدر این لیست قرار دارند و 9 دانشگاه از مجموع 20 دانشگاه نخست، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.
توجه شما را به این مقاله جالب جلب می كنیم.


اینترنت نه تنها ارتباطات علم را دگرگون ساخت، بلكه به مؤسسات و افراد این امكان را داد كه اطلاعات سرویسها و محصولات خودشان را به جهان عرضه نمایند. مطالعات نشان می‌دهند وب در حال تبدیل به یك وسیله ارتباطی برای علم و تحقیق است  (Cronin & McKim,1996)
رتبه‌بندی وبومتریك دانشگاههای جهان یك اقدام ابتكاری برای بهینه ساختن نمود مؤسسه‌های علمی و تحقیقاتی در وب است. همچنین باعث ارتقای انتشار نتایج علمی به صورت دستیابی باز می‌شود. این رتبه‌بندی در سال 2004 آغاز شد و بر اساس یك شاخص تركیبی است كه هم شامل حجم محتویات وب و هم در معرض دید قرار داشتن این صفحات است كه بر طبق تعداد ارجاعات (citations) آنها محاسبه می‌شود.
این رتبه‌بندی در ژانویه تا جولای هر سال بر اساس شاخصهای وب دانشگاهها و مراكز تحقیقاتی كل جهان، به روزرسانی می‌شود. این روند بر اساس بازه گسترده‌ای از فعالیتهای پژوهشی است كه در وب سایتهای آكادمیك بیان شده و خیلی اوقات با چشم‌اندازی به شاخصهای بیبلومتریك (bibliometric) نیز می‌باشد.
معیار های وبومتریك دانشگاهها مشابه ضریب تأثیرگذاری (Impact Factor) مجلات است. Impact Factor یک شاخص کمی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی مجله‌های علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا بین المللی به کار گرفته می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده‌ فراوانی استنادهایی است که در طول یک دوره‌ زمانی مشخص به یک مقاله‌ چاپ شده در یک مجله داده می‌شود. ضریب تأثیرگذاری مجله‌ها نخستین بار به وسیله دکتر یوگن گارفیلد و آیروینگ شر در دهه ۱۹۶۰ به مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) آمریکا ارائه شد تا در انتخاب مجله‌های علمی برای نمایه استنادی علوم به کار گرفته شود. این عامل همه ساله توسط ISI یا موسسه اطلاعات علمی برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports منتشر می شود. این ضریب، نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله صورت می گیرد (فرضا اگر در سال ۸۴ جمعاً ۴۰ ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ مقاله و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد، ضریب ارجاع آن مجله از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می آید که 8/۰ است. یعنی به طور متوسط هر مقالهٔ آن نشریه 8/۰ مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است). معیارهای وبومتریك میزان ارجاع به صفحات وب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
هرچند وب عموماً به عنوان یكی از مناسبترین ابزارهای ارتباطات علمی شناخته شده است، ولی بسیار حیرت‌آور است كه محتویات وب برخی مجامع علمی دارای اثر (impact) پایینی است.  در واقع شاخصهای وب، پژوهشهای علمی و نمود آكادمیك دانشگاهها را بطور كامل ارزیابی نمی‌كند.
چند سال پیش از این، وب سایتهای مؤسسات بسیار مهم نیز بسیار كوچك و با اطلاعات بسیار ناچیر بودند و هیچ ارزش دیگر نداشتند. دیری نپایید كه دانشگاههای برتر میلیونها صفحه را منتشر كردند كه حاصل كار دهها دپارتمان و سرویس، صدها تیم تحقیقاتی و هزاران نفر هیأت علمی بود. نمود قدرتمند وب، فاكتورهای گوناگون بسیاری را نشان می‌دهد كه واضحاً با كیفیت كلی مؤسسه‌ها همبستگی دارد: این فاكتورها شامل قابلیت استفاده فراگیر از منابع كامپیوتری در دسترس، سواد اینترنتی، سیاستهایی كه دموكراسی و آزادی بیان را نمایان می‌كنند و رقابت برای قابلیت دید جهانی یا پشتیبانی از پیشگامان دستیابی باز می‌باشد.
شاخصهای وبومتریك به این دلیل تعریف شده‌اند كه التزام مؤسسه‌ها را نسبت به انتشار وب نشان دهند. اگر میزان نمود وب یك دانشگاه یا مؤسسه زیر میزان مورد انتظار (بر اساس ارجحیت آكادمیك آنها) باشد،  مسؤولین دانشگاهها باید سیاستهای وب آنها را مورد تجدید نظر قرار دهند كه این امر با افزایش حجم و كیفیت انتشارات الكترونیك آنها محقق می‌گردد.
رتبه‌بندی وبومتریك توسط Cybermetrics Lab (واحدی از شورای ملی تحقیقات اسپانیا) تهیه شده است. این واحد همانند یك رصدخانه علوم و فن‌آوری در وب می‌باشد.

 
معیارهای وبومتریك
1. ارزیابی آموزشهای برتر در وب: در این رتبه‌بندی وبومتریك به انتشارات اینترنتی توسط دانشگاهها و میزان اهمیت دادن این ارگانها به انتشار الكترونیك رتبه داده می‌شود.
2. حجم، قابلیت دید، و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها فقط بر بازده آنها (ارجاع به مقالات، شركت در كنفرانس، پایان‌نامه، گزارش و ...) تكیه نمی‌كند، بلكه شامل موارد دیگری نیز می‌گردد. این موارد شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، كارگاهها، كتابخانه‌های الكترونیك، پایگاههای اطلاعات، سامانه های چندرسانه‌ای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمانهای مربوطه، گروههای تحقیقاتی یا سرویسهای پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود. هدف مستقیم برای رتبه‌بندی، دانشگاهها هستند و هدف غیرمستقیم اعضای هیأت علمی و نتایج كاری آنها.
3. منابع اطلاعات و تفسیر آنها. دستیابی به صفحات وب اصولاً بواسطه موتورهای جستجو فراهم می‌گردد. این واسطه‌ها رایگان، فراگیر و بسیار قدرتمند می‌باشند. موتورهای جستجو كلیدهای ارزیابی قابلیت دیده شدن و میزان اثر وب‌سایتهای دانشگاهها به شمار می آیند.
منابع محدودی برای ارزیابی وبومتریك مفید است: 7 موتور جستجوی عمومی شامل: Google*، Yahoo Search*، Live (MSN) Search*، Exalead*، Ask (Teoma)، Gigablast و Alexa؛ و 2 پایگاه داده‌های تخصصی علمی: Google Scholar* و Live Academic. (در ارزیابی وبومتریك حاضر فقط موارد ستاره‌دار استفاده شده است).
این ارزیابی در نظر دارد یك پوشش واقعی فراگیر در جهان در مورد دانشگاهها به دست آورد. تنها شرط ورود به این رتبه‌بندی بین‌المللی، داشتن یك وب سایت مستقل با یك آدرس اینترنتی مجزا است.

در این مقاله دانشگاههای خاورمیانه بر اساس معیارهای ذیل رتبه‌بندی شده است. اطلاعات بیشتر درباره رتبه‌بندی‌های دانشگاههای كل جهان را می‌توان از طریق آدرس http://www.webometrics.info بدست آورد.
  
علاقه‌مندان می توانند رتبه‌بندی 100 دانشگاه برتر خاورمیانه ، از نظر معیارهای وبومتریك كه از این میان 51 دانشگاه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است را در اینجا مشاهده كنند.
وبومتریك


What is limb lengthening surgery?
شنبه 25 شهریور 1396 08:47 ب.ظ
I think everything said was actually very reasonable.
However, think on this, what if you added a little content?
I ain't saying your content is not solid, however suppose you
added a headline that makes people want more?

I mean ریاضی - رتبه بندی دانشگاههای جهان براساس معیارهای وبومتریک is kinda vanilla.
You might peek at Yahoo's front page and watch how they create article titles to get viewers interested.

You might try adding a video or a pic or two to get readers interested about everything've got to say.
Just my opinion, it could bring your blog a little bit more interesting.
How do you stretch your Achilles?
یکشنبه 12 شهریور 1396 09:55 ب.ظ
whoah this weblog is wonderful i really like reading your posts.
Stay up the great work! You understand, lots of persons are hunting around for this
information, you could help them greatly.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 03:26 ق.ظ
Hey there! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd
ask. Would you be interested in exchanging links or maybe
guest authoring a blog article or vice-versa?
My blog discusses a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from
each other. If you happen to be interested feel free to send me an email.

I look forward to hearing from you! Superb blog
by the way!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر